Teater kan underholde, provokere og give anledning til nye perspektiver og refleksion. Som et led i Gammel Hellerup Gymnasiums fokus på dannelse går alle 1.g’ene hvert år sammen i teatret for at opleve, hvad genren kan bidrage med. Også til unge, der er vant til, at det meste underholdning leveres gennem en skærm.

Årets teaterstykke har fået ikke mindre end seks hjerter i Politiken, seks stjerner i Berlingske, fem stjerner i Jyllands-Posten og tre Reumert-priser. Der er tale om Christian Lollikes fortolkning af Holbergs klassiker ’Erasmus Montanus’, der for tiden opføres på Østre Gasværk Teater. Selvom stykket har mere end 300 år på bagen, sætter det i Christian Lollikes hænder højaktuelle emner som danskhed og ’kampen om værdier’ på dagsordenen.

Det er ikke kun anmelderne, der er imponerende over opsætningen:

”Det var en helt fantastisk forestilling og meget uventet,” fortæller Helmer fra 1.m. ”Det er fedt, at vi kommer i teatret med gymnasiet, for teater kan noget helt andet, end meget af den underholdning vi ellers ser. Man er hel anderledes til stede i salen, ser skuespillerne live og i denne forestilling følte man sig meget inddraget som publikum.”

 

Helmer fortæller at han gik og tænkte over stykket flere dage efter, han havde set det, og at mange af de emner, der blev taget op, gjorde et stort indtryk: ”Eksempelvis var det meget effektfuldt, da der kom burka’er på scenen. Det er som om, man oplever emnerne i stedet for bare at snakke om dem.”

Eleverne har op til og efter stykket arbejdet fagligt med tekst og emner, og tirsdag den 5. februar blev det hele afrundet med et panel-oplæg. Panelet bestod af Christian Lollike (instruktør på Erasmus Montanus), Ida Grarup (scenograf på Erasmus Montanus) samt Sune Berthelsen (formand for Holberg-Selskabet). Jeanne Helene Elkjær fra Øster Gasværk var moderator.

Oplæggene handlede om forskellige vinkler på Holberg og ’Erasmus Montanus’ som fx den historiske kontekst, stykkets aktualitet samt de scenografiske overvejelser og virkemidler. Eleverne fik bl.a. lov til at komme med ind i de mange overvejelser instruktøren og scenografen havde haft under forarbejdet til stykket.

Efter oplægget fortæller instruktøren Christian Lollike: ”Jeg tror faktisk, at teatret i dag står stærkt også over for unge. Man søger i højere og højere grad et rum for fordybelse, hvor man ikke lader sig forstyrre. Og så er der noget særligt over at det foregår live og ikke kan gøres om,” fortæller han og fortsætter:

”Jeg tror nogle af de temaer som forestillingen tager op – både omkring mindreværd og hele tiden skulle spille klog –  i høj grad siger unge noget i dag. Og så tror jeg også unge er optaget af hele spørgsmålet om, hvorvidt man påtager sig en lokal eller global identitet. Det er jo helt oplagt noget unge forholder sig til i dag og kommer til fremover.”