Den 6. februar var repræsentanter fra alle klasser samlet til elevrådsseminar i salen på GHG. Baggrunden for seminaret var et gensidigt ønske fra skolens ledelse og elevråd om at skabe endnu mere elevdemokrati og –deltagelse på Gammel Hellerup Gymnasium.

Dette skal bl.a. ske ved at repræsentanterne i elevrådet i endnu højere grad tager aktivt stilling til forskellige områder af livet på GHG og kommer med deres egne meninger og løsningsforslag. Op til selve dagen havde elevrådet og ledelsen i samarbejde valgt fem centrale emne, der blev diskuteret i mindre grupper på dagen. Sidst på dagen fremlagde grupperne, hvad de havde diskuteret og forslag til det videre arbejde.

Perfekthedskultur

Gruppen mente, det er vigtigt at fremme en kultur på skolen, hvor alle føler, de er accepteret og værdsat, og hvor det ikke handler om at fremstille sig selv som perfekt. Dette kan bl.a. gøres ved at arbejde aktivt med initiativer, der skaber hygge og god stemning mellem eleverne. Gruppen foreslog bl.a. en nudging-kampagne, der handler om at give hinanden komplimenter og modvirker opfattelsen af, at man skal være perfekt.

Sociale aktiviteter

Gruppen fokuserede meget på den fælles aktivitet ’GHG-samlinger’, hvor hele skolen samles ca. seks gange om året. Gruppen mente, at samlingerne er for kedelige, og at eleverne skal inddrages mere. Løsningsforslaget var, at elever i højere grad kommer til at stå for samlingerne, og at det eksempelvis går på skift mellem klasserne at arrangere en samling.

 Køn og kultur

Gruppen havde diskuteret forskellige aspekter af emnet ’køn og kultur’. Blandt andet muligheden for at have pige- og drengetoiletter på skolen, hvilket dog blev forkastet igen i første omgang. Derudover var homoseksualitet et centralt emne: Gruppen mente, det kan være svært både for en, der er homoseksuel og for skolekammeraterne at vide, hvordan de skal tale om emnet. Det bliver ofte akavet. Det kan eksempelvis være en svær situation for begge parter, når der tages bad efter idræt. Gruppen foreslog, at man eksempelvis i 1.g havde et oplæg, der handlede om homoseksualitet, og hvordan man taler om det på en god og accepterende måde samtidig med at emnet får plads ude i klasserne. Sidst havde gruppen talt om, at man kunne arbejde videre med at få flere kvindelige kunstnere til at spille til fester.

Fravær

Gruppen havde snakket om det problematiske i de nye fraværsregler, hvor en elev får 100 procent fravær, hvis man kommer fem minutter for sent til en time. Det virker demotiverende og samtidig skaber det forvirring omkring, hvornår en elev rent faktisk har deltaget i undervisningen og hvornår, de har været helt fraværende. Gruppen foreslog, at lærerne skriver en note, når de registrerer fravær, hvor der står om eleven kom for sent eller var 100 procent fraværende. På den måde kan både lærere og studievejledere få et mere reelt billede af, hvor meget eleven rent faktisk har været til stede i undervisningen, og eleven føler, at der bliver lagt mærke til deres deltagelse.

Festkultur

Gruppen havde snakket om, at de synes, at festerne var blevet kedeligere på GHG, og der ikke kommer så mange som før i tiden. En væsentlig grund er det nye grundførløb, der trådte i kraft med gymnasiereformen i 2017. Det forhindrer at klasserne på tværs af årgangene kan have så mange sociale aktiviteter sammen i starten af året, som de plejer, og derfor kender man færre på skolen end før i tiden. Det bevirker igen, det ikke er så sjovt at komme til fest, da man ikke kender så mange. Et andet kritikpunkt var, at temaerne ikke blev fulgt ordentligt til dørs med oppyntning, musik osv. Der blev derfor foreslået et ’Fællesskabs- og festudvalg’, der skal stå for de fremtidige fester på GHG.

Gymnasiets ledelse lyttede med under fremlæggelserne og kommenterede ind imellem ved spørgsmål og lignende. Både rektor Jørgen Rasmussen og vicerektor Janni la Cour var meget glade for de mange gode ideer og input, og ambitionen er, at arbejde vider mod en realisering af så mange som muligt af forslagene i samarbejde med elevrådet.