I denne uge var der studieretningsdag på GHG. På tværs af årgange samles klasserne om deres fælles fag og studieretninger, laver udfordrende og sjove øvelser sammen eller tager ud af huset på ekskursioner.

Her kan du læse et udsnit af, hvad der foregik på dagen.

Hvad er der egentlig, i de fødevare vi bruger, og hvordan analyserer man dem? I studieretningen med biotek og matematik prøvede eleverne kræfter med fødevareanalyse ved at måle, hvilke farvestoffer, der er i forskellige ’drinks-mixere’ bl.a. ved hjælp af et Spektrofotometer. Herefter lavede de matrix-beregninger på den målte data i matematik.

Studieretningen med samfundsfag og matematik var på KU økonomistudiet og høre foredraget “Er man født til at komme i Luksusfælden”. Bagefter tog de tilbage på skolen og lavede øvelser i matematik omkring lån, så uddrag af et afsnit af ’Luksusfælden’ og sluttede af med at perspektivere emnet i samfundsfag.

Et andet hold, var rundt i lokalområdet og se på boligpriser. Tilbage på GHG lavede de et visuelt overblik over, hvilken betydning beliggenhed i nærheden af hhv. vand, offentlig transport og et gymnasium har for boligpriserne. Sidst blev der lavet beregninger ud fra en såkaldt GIS-model.

Eleverne fra studieretningen græsk og latin startede dagen med ’stjerneløb’ i Ørstedparken. Herefter gik turen til Glyptoteket og udstillingen ’Vejen til Palmyra’ efterfulgt af gruppearbejde og præsentationer for resten af holdene.

I samfundsfag og engelsk var der fokus på det kommende amerikanske valg. Klasserne var samlet i salen til et oplæg, om det amerikanske valgsystem, og de nyeste perspektiver på situationen i et splittet USA op til valget. Herefter arbejdede klasserne i grupper med hver deres præsentation af en af præsidentkandidaterne, som de fremlagde for hinanden.

En anden samfundsfag og engelsk-gruppe besøgte Europa-huset til oplæg om EU og klimakrise samt om EU’s fremtid. Eftermiddagen blev brugt på Hovedbiblioteket i Krystalgade med digtskrivning.

Biologi og matematik var i Zoologisk Have for at se og høre om evolution og genetik.

Sprog og kultur var i biografen og se filmen “1917”. Efterfølgende tog de tilbage på skolen, hvor eleverne i grupper arbejdede med at lave og filme en debat omkring filmen. I musik og kultur blev der bl.a. lavet musikvideoer.