Kæmpe tillykke til Magnus Ridder Olsen fra 3.x, der har vundet bronze ved OL i matematik.

Mandag den 28. september blev der afholdt en afsluttende ceremoni for Matematik OL 2020 på Nørre Gymnasium. Her blev Magnus Ridder Olsen hyldet for en imponerende bronzemedalje.

Mens mange andre elever fra Gammel Hellerup Gymnasium holdte deres  sommerferie kvalificerede Magnus sig til at være en af de 6 danske repræsentanter til Matematik OL 2020. Konkurrencen var kulminationen på flere svære tests i den såkaldte Georg Mohr-Konkurrencen, Den Nordiske Matematikkonkurrence, og utallige timer fordybet i svære matematiske problemstillinger. Magnus har både været igennem forskellige kvalifikationsrunder og camps i kampen om en plads på olympiadeholdet.

Sommerens konkurrence stod mellem de 15 bedste elever i Danmark, her blev Magnus nr. 2 og dermed et sikkert medlem af den danske trup.

Rejsen skulle være gået til St. Petersborg, men i stedet måtte det danske hold tage konkurrencen fra dansk jord. En af de største oplevelser ved olympiaden, ud over de utroligt udfordrende opgaver, er samværet med ligesindede fra hele verden, og det måtte holdet desværre undvære pga. pandemien.

Magnus Ridder Olsen fortæller om sin vej til bronzemedaljen: ”Det med at kigge på svære opgaver er lidt en hårfin balance. Nogen gange er det meget motiverende, at man hele tiden føler man bare kommer lidt tættere på. At man bruger alt sin tankekraft på bare at bevæge sig det lille skridt mod konklusionen. Det er så også en af de fedeste fornemmelser når man så endelig kommer i mål med en rigtig svær opgave. Andre gange kan de svære opgaver også skyde en ned. Hvis man føler man kommer absolut ingen vegne mister man hurtigt alt motivation for at kigge videre på opgaven. Det var det der skete for mig i opgave 2 på første konkurrencedag. Jeg følte bare jeg sad fast og ikke kunne komme nogen vegne. Det var mega frustrerende. Anden dag mødte jeg endnu en svær opgave, nemlig opgave 5. Da tiden var ved at være gået, tænkte jeg at skrive lidt ned på papiret for at se, om jeg kunne få et par enkelte point. Mens jeg skrev det ned, indså jeg langsomt løsningen til opgaven. Det var som at gå i en tæt skov og så pludselig begynde at kunne ane antydningen af en sti. Denne vej prøvede jeg så at løbe ned ad, og skrev alt hvad jeg kunne ned direkte på det papir man afleverede. Til sidst nåede jeg også i mål og fik også fuldt point for min løsning.”