I går var repræsentanter fra alle 1. og 2.g-klasser samlet til elevrådsdag på GHG, mens 3.g’erne er ved at lægge sidste hånd på deres SRP. Baggrunden for dagen er et gensidigt ønske fra skolens ledelse og elevråd om at skabe endnu mere elevdemokrati og elevdeltagelse på Gammel Hellerup Gymnasium.

Elevdemokrati i centrum

Elevrådsformændene har en vigtig stemme både ved møder med ledelsen og i bestyrelsen. Derfor er det vigtigt, at elevrådet står stærkt og med dets repræsentanter forgrener sig ud i alle klasser, så alle elever har mulighed for at blive hørt og føle, de har en demokratisk indflydelse på skolens liv.

Til dagen havde elevrådet på forhånd valgt fire emner, som de gerne ville sætte fokus på.

Dagen startede med pizza og alle eleverne blev opdelt i fire undergrupper, hvor de havde god tid til at diskutere de valgte emner og komme med forslag til, hvordan der kan arbejdes med emnerne fremadrettet. Til sidst fremlagde grupperne deres forslag for hinanden og opsummerede hovedpointerne for vicerektor Janni la Cour. Alle forslag bliver nedskrevet og arbejdet videre med i et samarbejde mellem elevrådet og ledelsen.  

Som afrunding på dagen var lærere og IT-pædagog Nicole Koefoed forbi og fremlagde den seneste elevtrivselsundersøgelse som er lavet af Børne- og Undervisningsministeriet. Hun forklarede, hvordan undersøgelsen skal læses og kom med eksempler på forskellige nedslagspunkter fra undersøgelsen. Elevrådet får den lange rapport tilsendt, så de kan bruge den som grundlag for deres videre arbejde.

Dagens fire emner var:

 AI

Gruppen ønsker en større fælles forståelse for teknologi på GHG. Her er AI et stort emne og eleverne ønsker mere undervisning i brugen af AI som både vil give en forståelse for de fordele, der ligger i den nye teknologi, men også alle faldgruberne. Gruppen vil arbejde med at få mere teknologiforståelse indført i forskellige dele af undervisningen.

Seksualitet

Gruppen var glade for de besøg GHG har af Sex og Samfund i 1.g og vil gerne havde dem fast ud til alle tre årgange. Derudover var der et ønske om uddeling af gratis kondomer og et samarbejde om gratis test af kønssygdomme. Sidst ønskede gruppen mere dialog om tabubelagte emner som  f.eks. valget om ikke at være seksuelt aktiv.

Traditioner på GHG

Gruppen vil gerne have fokus på at bevare truede traditioner på GHG. Derudover vil de gerne indføre en ’traditionstorsdag,’ hvor interesserede elever samles for at lave nye traditioner på GHG. Eleverne vil også gerne arbejde for, at der kommer flere faste traditioner for markeder i skolegården med loppesalg, salg af kager, konkurrencer, musik osv. Pengene skal gå til klimaformål og som støtte til de forskellige traditioner på skolen

Studierejser

Eleverne synes, det går ud over studierejsernes kvalitet og formålet om kulturmøder, at det ikke længere er muligt at flyve på den lange studierejse. Gruppen ønsker at se på muligheden for én flyrejse i gymnasietiden i 2.g, som retfærdiggøres gennem klimakompensation. Gennem matematikprogrammet Maple beregnede eleverne, hvor mange penge en samlet CO2-belastning for studierejserne ville koste. Derefter fremlagde gruppen forskellige muligheder for, hvordan eleverne kan kompensere for klimabelastningen gennem aktiviteter og indsamlinger.