Gymnasieelever fra 2.w på Gammel Hellerup Gymnasium har opnået opsigtsvækkende resultater i et forskningsprojekt, der undersøger Københavns middelalderlige fortid. I projektets første fase har eleverne arbejdet med 11 kvægekæber fra byens middelalder, hvor de på egen hånd har udtaget tænder, ekstraheret proteiner fra tandemaljen og klargjort prøverne til avanceret massespektroskopi. Hele 10 ud af 11 prøver viste sig at give brugbare data – et bemærkelsesværdigt højt resultat, som vidner om elevernes præcise arbejdsmetoder.
Kvæg til mælk – ikke kød
Resultaterne peger på, at de undersøgte dyr var hunner. Det giver et billede af, at middelalderens københavnere primært holdt kvæg til mælkeproduktion. Oksekød blev derimod sandsynligvis importeret udefra – fra tyre og stude opdrættet på landet. Dermed giver elevernes arbejde et nyt indblik i fødevareforsyningen og handelsmønstrene i middelalderens byliv.
En ny metode: Proteinet afslører køn
Projektet bygger på en banebrydende metode: Ved at analysere proteinet amelogenin i tandemaljen kan forskere bestemme køn. Amelogenin findes i to varianter – én på X-kromosomet og én på Y-kromosomet. Hvis begge påvises, tilhører prøven en han; findes kun X-udgaven, er der tale om en hun.
Denne metode var vigtig for eleverne at øve sig grundigt på, da de i december skal foretage endnu en proteinanalyse. At eleverne får lov at deltage i denne del af projektet er lidt af en sensation og kan potentielt omskrive dele af den danske vikingehistorie og opfattelsen af kønsroller.
Fra kvæg til vikinger
I december 2025 tager projektet næste skridt, når eleverne skal undersøge 15 vikingeskeletter. Blandt dem er der et særligt skelet, som på Kroppedal Museum omtales som “Halfdan” – længe tolket som en mandlig kriger, blandt andet på grund af de filede fortænder og en dolk i graven.
Men billedet er ikke så entydigt. Antropologiske undersøgelser peger på, at bækkenet har feminine træk, og da der ikke er bevaret DNA, har det hidtil været umuligt at afgøre kønnet endeligt. Med den nye metode kan elevernes analyser måske give svar på et spørgsmål, der har stået åbent i årtier: Var “Halfdan” virkelig en mand – eller måske en kvinde, der indtog en krigers plads i vikingetiden?
Deltagende forskning skaber identitet og forståelse
Projektet er et eksempel på Citizen Science i sin reneste form: Gymnasieelever arbejder side om side med professionelle forskere, bidrager til reel forskning og får ejerskab til vores fælles historie. Arbejdet kræver avancerede teknikker og stort håndelag, men eleverne har vist en seriøsitet, der kan måle sig med erfarne laboratoriefolk
Citizens Science, som kan oversættes til borgervidenskab, har til formål at demokratisere viden. Når gymnasieelever deltager direkte i forskning bliver det vedkommende og identitetsskabende.
Resultaterne fra kønsbestemmelsen af ’Halfdan’ kan potentielt trække mange tråde til de unge i dag. Vikingen er jævnaldrende med gymnasieeleverne og viser det sig at ’Halfdan’ er en kvinde kan det kaste et helt nyt lys over kønsrollerne i vikingetiden og samtidig være med til at nuancere nutidens kønsdebat. Gymnasieleverne er den første generation af unge kvinder, der bliver indkaldt til værnepligt – hvilket gør en kvindelig vikingekriger meget relaterbar.