Den 16. april var en gruppe elever fra 1., 2. og 3. g samlet til årgangslemonade sammen med rektor Jørgen Rasmussen og talentkoordinator Dorthe Mondrup. Fælles for eleverne er, at de enten netop lige har afsluttet eller er godt i gang med Akademiet for Talentfulde Unge, som er et af de tilbud, GHG har til særligt talentfulde elever. Jørgen Rasmussen takkede eleverne for deres deltagelse: ”Vi er meget stolte over, at vi har så mange dygtige elever, der har overskud til ekstra faglige aktiviteter ud over skolegangen.”

Akademiet for Talentfulde Unge er et bredt 2-årigt diplomprogram til de dygtigste elever i gymnasiet. Formålet er, at de mest talentfulde unge får hjælp til at udnytte deres fulde potentiale sammen med andre, der er drevet af en stærk faglig interesse.

Programmet består af faglige oplæg, workshops og projektarbejde i samfundsvidenskabelige, naturvidenskabelige og humanistiske fag og sætter samtidig fokus på personlig udvikling.

Marcus fra 3.x er i dagligdagen på GHG meget fokusret på naturvidenskab, men har bl.a. brugt akademiet til at lade sig inspirere af humaniora og samfundsvidenskab for at få udvidet sin faglige horisont og blive mere sikker i sit fremtidige valg af uddannelse. ”Det har været rigtig spændende, at få mulighed for at få et indblik i andre fagligheder på universitetsniveau. Jeg valgte eksempelvis også en musik-camp drevet af en personlig interesse frem for en naturvidenskabelig camp gennem akademiet,” fortæller han.

Daniel fra 3.h er meget fokuseret på samfundsvidenskab og politologi. Han har også været til mange forskellige typer af forelæsninger, men har i høj grad brugt akademiet til at dykke ned i sin faglige interesse: ”Jeg var bl.a. til et oplæg om økonomiske kriser og finanskriser med overvismanden. Det var en stor oplevelse at sidde med en af de allerbedste inden for feltet i Danmark. Jeg fulgte også et forløb med fire forelæsninger på statskundskab hvor fire unge forskere præsenterede den nyeste forskning inden for sundhed og samfund. Det var også rigtig spændende og gav et godt indblik i, hvordan unge forskere arbejder.” Daniel fortæller, at han er blevet så inspireret af de mange spændende tilgange til samfundsvidenskab, at han nu skal tænke sig endnu mere om, når han vælger sin videregående uddannelse.

Helena fra 2.e har bl.a. været i England gennem akademiet og har bl.a. fundet nogle af sine bedste venner der. ”Det er så godt at møde andre, der har det samme engagement som en selv, og det danner grundlag for nogle rigtig gode venskaber. Jeg er ret sikkert på, at de kontakter vil vare ved også efter gymnasiet og vil på den måde også være et netværk i femtiden.”

Læs mere om ATU her