Der er mange spørgsmål, forventninger og måske bekymringer, når man går fra at være folkeskoleelev til at være gymnasieelev. Tre 4.g’ere fra GHG holdte i dag oplæg for alle GHG’s nye 1.g’ere.

Med et helt nyligt gymnasieforløb i frisk erindring kunne Clara, Louis og Juliette – som de tre 4.g’ere hedder – med stor ærlighed og oprigtighed fortælle om deres år på GHG på godt og ondt. De fortalte om udfordringer, hvad man skal være særligt opmærksom på og de gode oplevelser, man skal huske at dyrke og nyde, mens man er på gymnasiet.

Clara, Louis og Juliette understregede bl.a., hvor vigtigt det er at lære at balancere udfordringerne med lektier og afleveringer for at undgå at blive stresset. ”Det er eksempelvis helt okay, at man ikke får lige så gode karakterer i 1.g, som i folkeskolen eller at der er et fag, man aldrig bliver helt god til,” forklarer Clara. ”Så lagde vi også vægt på, at man skal vælge studieretning efter interesse og ikke efter ens venner eller stresse over, hvad man skal efter gym,” fortalte Juliette. ”Man kan godt vælge om, og det man synes er sjovt, er også det man bliver god til.”

De lagde særligt vægt på, hvor vigtigt det er at mærke efter i sig selv og mærke sine grænser, når man står i nogle af de nye situationer som ungdomslivet i gymnasieårene kan byde på. Det kan eksempelvis være i forhold til alkohol eller sex, men også i hverdagssituationer, hvor man ikke skal være bange for at gøre noget andet end vennerne eller veninderne, hvis det føles rigtigt for en selv. ”Og så fortalte vi også, at ingen undgår at føle de har gjort noget pinligt, som man kan gå slå sig selv i hovedet med,” fortsætter Clara. ”Vi har alle været der, og det hører med til de år.”

De tre elever videregav også helt konkrete råd som, at det er fedt at cykle i skole, bruge studievejlederne og tage madpakke med, og vigtigst af alt: at anerkende hinanden, give hinanden komplimenter og sige hej til alle – også dem, man ikke lige er tætteste venner med. ”Det synes de alle sammen var et rigtig godt råd,” smiler Juliette. ”Det er bare med til at skabe en god stemning på skolen.”

Sidste erfaring de tre 4.g’ere gav 1.g’erne med videre var særligt til drengene. ”Piger synes, at de drenge der er søde og taler pænt er de spændende og modne, mens vi ikke gider de drenge, der hele tiden spiller smarte og taler nedsættende om kvinder,” fortæller Clara. ”Og så kunne vi jo give Louis, som et godt eksempel på en sød dreng,” smiler Juliette.