I dag var repræsentanter fra alle klasser samlet til elevrådsseminar i salen på GHG. Baggrunden for seminaret er et gensidigt ønske fra skolens ledelse og elevråd om at skabe endnu mere elevdemokrati og elevdeltagelse på Gammel Hellerup Gymnasium.

Elevdemokrati i centrum

Efter en omvæltende Corona-periode er der mange områder af gymnasielivet, der skal genstartes og samtidig er det oplagt med en status quo på elevrådets arbejde og funktion på skolen. På GHG har elevdemokratiet gennem mange år været stærkt, og elevrådet har gennem årene stået bag mange fornyelser og tiltag på skolen.

Elevrådsformændene har en vigtig stemme både ved møder med ledelsen og i bestyrelsen. Derfor er det vigtigt, at elevrådet står stærkt og med dets repræsentanter forgrener sig ud i alle klasser, så alle elever har mulighed for at blive hørt og føle, de har en demokratisk indflydelse. På skolens liv

Eleverne har ikke oplevet et normalt elevrådsarbejde gennem Corona-tiden, og derfor skaber GHG nu rammer for en ny struktur, der giver mere tid og plads til elevrådet ude i hver enkelt klasse. Den nye struktur betyder bl.a., at der inden hver elevrådsmøde bliver afsat konkret tid i klasserne til at behandle de emner, der tages op ved elevrådsmøderne – og at elevrådsrepræsentanterne får endnu bedre mulighed for at informere hele klassen om nye beslutninger og arbejdsområder efter elevrådsmøderne. Denne nye struktur blev præsenteret af rektor Bjarne Edelskov.

Alkoholkultur, traditioner og fællesskab.

Gentofte kommune var derefter på besøg med et oplæg på baggerund af en ungeundersøgelse, der bl.a. har undersøgt trivsel og alkoholkultur blandt eleverne på Gammel Hellerup Gymnasium. Op mod 25 procent af eleverne havde svaret at alkohol ind imellem fyldte for meget blandt de unge. Det gav anledning til mange gode forslag fra elevrådet til alternative arrangementer på skolen, hvor alkohol ikke er det samlende for fællesskabet.

Samme tema blev bl.a. dominerende ved de efterfølgende workshops under overskrifte, ’Traditioner på GHG nu og i fremtiden’. Her blev eleverne delt ud i grupper og brainstormede over, hvordan eleverne ønsker en god skole med et stærkt fællesskab. Herudover blev emner som feedbackkultur og klimatiltag på skolen diskuteret i grupperne.

Eleverne kom med konkrete ideer til en masse nye gode tiltag. Bl.a. et nyt ’café og eventudvalg’, der skal arrangere sociale events på skolen, sportsturneringer, og cafeer. En generel styrkelse af udvalgene på skolen, flere sociale arrangementer som filmaftner og meget andet. Derudover kom der ideer til en bedre feedbackkultur mellem lærere og elever, og nogle forslag, der skal sætte klimaet endnu mere på dagsordenen.

Næste skridt er, at elevrådsformændene holder møde med rektor Bjarne og vicerektor Janni, hvorefter der skal laven en konkret handlingsplan for det videre arbejde.